Οικονομικά Αποτελέσματα Έτους/Δ' τριμήνου 2011

Θετικά αποτελέσματα παρά το δυσμενές περιβάλλον.
 
Κύρια χρηματοοικονομικά αποτελέσματα Έτους και Δ’ τριμήνου 2011:
 
• Δημοσιευμένα κέρδη EBITDA:              Έτος  €375εκ.          (2010: €507εκ.)
(εξαιρουμένου κόστους αναδιάρθρωσης)  Δ’ τρίμηνο € 36εκ.  (2010: €122εκ.)

 
• Συγκρίσιμα κέρδη EBITDA:                   Έτος  €363 εκ.         (2010: €474 εκ.)
                                                                      Δ’ τρίμηνο € 76 εκ.  (2010: € 86 εκ.)

 
• Δημοσιευμένα καθαρά κέρδη:                Έτος  €114εκ.           (2010: €180εκ.)
                                                                      Δ’ τρίμηνο € -48εκ.  (2010: € 50εκ.)

 
• Συγκρίσιμα καθαρά κέρδη:                    Έτος  €137εκ.            (2010: €205εκ.)
                                                                     Δ’ τρίμηνο € 17εκ.    (2010: € 35εκ.)

 
• Καθαρά κέρδη ανά μετοχή:                   Έτος  € 0,37                (2010: € 0,59)
                                                                    Δ’ τρίμηνο €-0,16       (2010: € 0,16)

 
• Συγκρίσιμα Καθαρά κέρδη
  ανά μετοχή:                                             Έτος  € 0,45                 (2010: € 0,67)
                                                                    Δ’ τρίμηνο € 0,05        (2010: € 0,11)

 
• Μέρισμα ανά μετοχή:                            Έτος  € 0,45                 (2010: € 0,45)


ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΟΜΙΛΟΥ 2011
 
Ιδιαίτερα δύσκολο περιβάλλον.

Τα περιθώρια διύλισης παρέμειναν χαμηλά κατά τη διάρκεια του έτους, με το σύνθετο περιθώριο αναφοράς τύπου FCC (benchmark FCC margin) να διαμορφώνεται στα $2.86/bbl (2010: $4.37/bbl), σημειώνοντας ιστορικό χαμηλό στο Δ’ τρίμηνο λόγω μειωμένης ζήτησης και χαμηλών περιθωρίων βενζίνης και νάφθας. Τα απλά περιθώρια διύλισης ήταν ακόμα χαμηλότερα, χωρίς όμως σημαντική επίπτωση στην επίδοση του Ομίλου καθώς τα διυλιστήρια Ελευσίνας και Θεσσαλονίκης παρέμειναν κλειστά κατά το μεγαλύτερο μέρος του έτους, λόγω των έργων αναβάθμισης.

Η πολιτική αβεβαιότητα σε ορισμένες πετρελαιοπαραγωγές χώρες και οι επιπτώσεις της στην διαθεσιμότητα αργού πετρελαίου συνέβαλε στη διατήρηση υψηλών τιμών, με το αργό τύπου Brent στα $111/bbl κατά μέσο όρο το 2011, οδηγώντας σε αυξημένες ανάγκες κεφαλαίου κίνησης.

Η κρίση στην ελληνική οικονομία και η επίπτωση της αύξησης στη φορολογία καυσίμων που επιβλήθηκε κατά τη διάρκεια του 2010, οδήγησαν σε περαιτέρω μείωση της ζήτησης στην εγχώρια αγορά, με αποτέλεσμα την πτώση κατά περίπου 11% στα καύσιμα κίνησης και τις βιομηχανικές πωλήσεις καθώς και την πίεση στα εμπορικά περιθώρια των εταιριών εμπορίας καθώς αυτές εστίασαν στη διατήρηση των όγκων πωλήσεων.

Θετικά Αποτελέσματα παρά τις δύσκολες συνθήκες.

Τα ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ δημοσίευσαν θετικά αποτελέσματα παρά τις δυσμενείς συνθήκες στον κλάδο διύλισης, την κρίση στην ελληνική αγορά και τη διακοπή λειτουργίας των διυλιστηρίων για συντήρηση και αναβαθμίσεις. Τα συγκρίσιμα κέρδη EBITDA του Ομίλου ανήλθαν στα €363 εκ. (-23% έναντι του 2010) και τα συγκρίσιμα Καθαρά Κέρδη στα €137 εκ. (-33% έναντι του 2010). Τα αποτελέσματα επηρεάστηκαν κυρίως από τη θετική επίδοση του κλάδου Διύλισης και Εμπορίας, λόγω αριστοποίησης στην παραγωγή και εμπορία και κυρίως λόγω ελέγχου και περιορισμού των λειτουργικών δαπανών, των Διεθνών Δραστηριοτήτων που σημείωσαν αύξηση μεριδίων αγοράς και των καλύτερων αποτελεσμάτων των ΔΕΠΑ και ELPEDISON, λόγω αυξημένης συμμετοχής μονάδων φυσικού αερίου στην ηλεκτροπαραγωγή.

Ο Όμιλος παραμένει προσηλωμένος στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, με τo ενοποιημένο λειτουργικό κόστος του 2011 μειωμένο κατά 8% σε σχέση με το 2010 και την επίτευξη επιπλέον μείωσης 4% το 2012 (σε συγκρίσιμη βάση), μετά την αναδιάρθρωση κεντρικών και υποστηρικτικών υπηρεσιών, που υλοποιήθηκε το Δεκέμβριο του 2011 και επηρέασε τα αποτελέσματα του Δ’ τριμήνου κατά €40 εκ. Η συνεχής προσαρμογή της οργάνωσης στις σύγχρονες απαιτήσεις της αγοράς, σε συνδυασμό με τις άλλες πρωτοβουλίες μετασχηματισμού στην Εμπορία, όπως η αριστοποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας με την κατάργηση 4 περιφερειακών εγκαταστάσεων στο Δ’ τρίμηνο, η βελτίωση λειτουργιών στη διύλιση καθώς και η μείωση κόστους στις προμήθειες, οδήγησαν σε σημαντικό περιορισμό κόστους, με το σωρευτικό ετήσιο όφελος να φτάνει €165 εκ. για το 2011 και βελτίωση επιδόσεων στους τομείς ασφάλειας και περιβάλλοντος.

Κατά το 2011, ο Όμιλος συνέχισε τη στρατηγική βελτιστοποίησης του χαρτοφυλακίου δραστηριοτήτων του αποσυρόμενος από τη Γεωργία, η οποία δεν προσέφερε ουσιαστική δυνατότητα ανάπτυξης για τον Όμιλο καθώς δεν συγκαταλεγόταν στις κύριες αγορές του, ενώ η μείωση της συμμετοχής στην παραχώρηση του West Obayed έλαβε οριστική έγκριση από τις Αιγυπτιακές αρχές.

Η ισχυρή κεφαλαιακή βάση, ο έγκαιρος προγραμματισμός και η αποτελεσματική διαχείριση ταμειακών ροών και κεφαλαίου κίνησης διασφάλισαν την επιτυχή αντιμετώπιση της χρηματοοικονομικής κρίσης και την ομαλή εξέλιξη του επενδυτικού προγράμματος του Ομίλου, με την ολοκλήρωση και έναρξη λειτουργίας του αναβαθμισμένου διυλιστηρίου Θεσσαλονίκης και τη σημαντική πρόοδο στο έργο αναβάθμισης Ελευσίνας, που βρίσκεται στο τέλος της κατασκευαστικής φάσης με συνολικό ποσοστό ολοκλήρωσης 97%.

Με βάση τα αποτελέσματα του 2011 και τις προβλεπόμενες επιδόσεις του Ομίλου το 2012, το Διοικητικό Συμβούλιο πρότεινε τη διατήρηση του ετήσιου μερίσματος στα €0,45 ανά μετοχή.

Κύρια σημεία των αποτελεσμάτων των επιχειρηματικών κλάδων:

ΕΓΧΩΡΙΑ ΔΙΥΛΙΣΗ, ΕΦΟΔΙΑΣΜΟΣ & ΕΜΠΟΡΙΑ

Η μειωμένη εγχώρια ζήτηση οδήγησε σε χαμηλότερους όγκους πωλήσεων στο εσωτερικό, ενώ τα έργα αναβάθμισης και συντήρησης των διυλιστηρίων επηρέασαν την παραγωγή και τις εξαγωγές.

Τα συγκρίσιμα κέρδη EBITDA ανήλθαν σε €249 εκ. (-24%). Τα χαμηλά περιθώρια διύλισης στο Β’ εξάμηνο αντισταθμίστηκαν εν μέρει από τη βελτιωμένη επίδοση του κλάδου Εφοδιασμού & Εμπορίας.

Τα προγράμματα ελέγχου δαπανών και οι χαμηλότερες προβλέψεις για επισφαλείς απαιτήσεις λόγω καλύτερης διαχείρισης πιστώσεων, συνεισέφεραν στην κερδοφορία.
 
ΕΓΧΩΡΙΑ ΕΜΠΟΡΙΑ

­Χαμηλότεροι όγκοι και περιθώρια λόγω των συνθηκών της αγοράς, που οδήγησαν σε συγκρίσιμα κέρδη EBITDA €21 εκ. (-68%).

Οι πωλήσεις εσωτερικής αγοράς επηρεάστηκαν από την ύφεση στην Ελλάδα. Τα καύσιμα αεροπορίας στήριξαν εν μέρει την κερδοφορία.

Η επιτυχημένη είσοδος στην αγορά των νέων προϊόντων «Ekonomy 95» και «BP Ultimate 95» και οι αυξημένες προωθητικές ενέργειες ενίσχυσαν την προσφερόμενη αξία προς τους πελάτες και βελτίωσαν τα μερίδια αγοράς.

ΔΙΕΘΝΗΣ ΕΜΠΟΡΙΑ

Παρά το επιδεινούμενο μακροοικονομικό περιβάλλον που επηρέασε τη ζήτηση στις περισσότερες αγορές, διατηρήθηκε η κερδοφορία με το συγκρίσιμο EBITDA να διαμορφώνεται στα €45 εκ. (2010: €48 εκ.). Τα ενισχυμένα περιθώρια και ο έλεγχος των δαπανών βελτίωσαν την απόδοση.

Ικανοποιητική επίδοση στην Κύπρο, παρά τις δυσμενείς συνθήκες της τοπικής αγοράς. Η JPK, παρά την αύξηση του μεριδίου λιανικής αγοράς, παρουσίασε μειωμένη κερδοφορία λόγω χαμηλότερης ζήτησης στην αγορά χονδρικής.

Αύξηση κερδοφορίας στη Σερβία λόγω ισχυρών περιθωρίων και όγκων πωλήσεων. Στη Βουλγαρία βελτιώθηκαν τα μερίδια αγοράς, ωστόσο η κερδοφορία υποχώρησε λόγω των χαμηλών περιθωρίων που επικράτησαν μέχρι σχεδόν το τέλος του έτους.

ΠΕΤΡΟΧΗΜΙΚΑ

Οι πωλήσεις πολυπροπυλενίου επηρεάστηκαν από τα έργα συντήρησης και αναβάθμισης. Τα περιθώρια και οι διεθνείς τιμές υποχώρησαν στο Β’ εξάμηνο λόγω μείωσης της διεθνούς ζήτησης, οδηγώντας σε συγκρίσιμα κέρδη EBITDA για το 2011 €44 εκ. (2010: €50 εκ).

ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ

Η συνεισφορά της ΔΕΠΑ στα αποτελέσματα του Ομίλου ανήλθε στα €67 εκ. (2010: €32 εκ.) εμφανίζοντας υψηλότερες πωλήσεις λόγω αυξημένης συμμετοχής του φυσικού αερίου στο ενεργειακό μίγμα και βελτίωση της επίδοσης των τοπικών θυγατρικών διανομής και παροχής αερίου (ΕΠΑ).

Οι καιρικές συνθήκες και η αυξημένη ηλεκτροπαραγωγή από φυσικό αέριο ενίσχυσαν την κερδοφορία της ELPEDISON παρά τη μείωση του ΑΕΠ. Τα κέρδη EBITDA 2011 ανήλθαν στα €61 εκ. (2010: €18 εκ.) με συμμετοχή €2 εκ. στα αποτελέσματα του Ομίλου.

Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα, ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου, κ. Γιάννης Κωστόπουλος, δήλωσε:
«Το 2011 ήταν ένα έτος σοβαρών προκλήσεων λόγω των χαμηλών περιθωρίων διύλισης και της συνεχιζόμενης ύφεσης στην ελληνική οικονομία. Σε αυτό το δύσκολο περιβάλλον η επίδοσή μας παρέμεινε θετική. Η προσήλωσή μας στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας μέσω αναδιοργάνωσης, μείωσης δαπανών, βελτιστοποίησης δραστηριοτήτων, διαχείρισης κινδύνων και επενδύσεων αναβάθμισης των διυλιστηρίων αποδίδει καρπούς με σημαντικά πλεονεκτήματα για τις δραστηριότητές μας, που θα γίνουν ακόμη πιο ορατά στο Β’ εξάμηνο του 2012. Το πρόγραμμα αναβάθμισης των διυλιστηρίων ολοκληρώνεται σύμφωνα με το σχεδιασμό και το 2012 θα αποτελέσει θετικό σημείο καμπής για τις δυνατότητες αύξησης κερδοφορίας του Ομίλου και δημιουργίας αξίας για τους μετόχους. Η επιτυχής ολοκλήρωση και η λειτουργία του έργου αναβάθμισης Ελευσίνας παραμένει η βασική μας προτεραιότητα στους επόμενους μήνες».
 
ΟΜΙΛΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ
ΒΑΣΙΚΑ ΜΕΓΕΘΗ ΕΝΟΠΟΙΗΜΕΝΩΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ ΧΡΗΣΗΣ ΕΤΟΥΣ 2011
(σύμφωνα με τα Διεθνή Πρότυπα Χρηματοοικονομικής Πληροφόρησης)

 

€ εκατ.

Δ’ τρίμηνο 2010

Δ’ τρίμηνο 2011

% Δ

 

2010

2011

% Δ

Κύρια Αποτελέσματα Χρήσης

 

 

 

 

 

 

 

Πωλήσεις

2.297

2.500

9%

 

8.477

9.308

10%

EBITDA

122

-4

-

 

501

335

-33%

Συγκρίσιμο EBITDA1

86

76

-11%

 

474